Informe final

Sóc Sergi Vallès professor líder de l’equip del meu centre l’INS Milà i Fontanals de Vilafranca del Penedès.

L’interès per tirar endavant aquest projecte es basa en la possibilitat de treballar diversos aspectes de la meva tasca docent d’una forma molt diferent: el tema de la Unió Europea, del medi ambient, de les migracions i del voluntariat.

L’interès del centre per tirar endavant tots els temes relacionats amb Europa és clar vist el suport que m’han donat en l’actual edició de l’EUROSCOLA, que donen en el projecte Comenius i en els dos intercanvis que es porten a terme aquest any en els nivells de 3r ESO i 1r Batxillerat a Alemanya; com per l’impuls de l’alemany com a segona llengua estrangera tant a l’ESO com al Batxillerat.

L’oportunitat que m’ha donat aquest projecte ha estat treballar de forma diferent. Nosaltres hem intentat treballar de forma cooperativa i això ho expliquem en els apartats de metodologia de la primera i segona fase.

Aquest treball ha estat tant ampli que ha permès trobar una feina diferent per cadascú que s’adaptés a les seves característiques: des de fer el blog, redactar resums, fer les fotos, posar-se en contacte amb les seves antigues escoles de primària per anar a fer la xerrada, crear el power point, fer les preguntes per les estadístiques, realitzar els gràfics i comentar-los, pensar les idees per buscar la frase per penjar el cartell i penjar-los per Vilafranca...

La primera repercussió que ha tingut aquest projecte és en els mateixos alumnes, ens hem acostat al tema de l’UE amb molta més profunditat i ganes que si l’haguéssim desenvolupat de forma tradicional. El grau d’implicació dels alumnes ha estat més elevat.

La segona ha estat en les escoles de primària d’on provenen els alumnes on tant ells, com els nens, com el professors dels centres han valorat molt positivament l’experiència; els meus alumnes pel repte de saber-se explicar i ser escoltats, els de primària, pel fet de fer una activitat diferent i els mestres, per la il·lusió que exalumnes seus vulguin retornar i presentar els seus treballs i per la qualitat de les explicacions.

La tercera, a Vilafranca ja que hem informat a partir de les noves tecnologies, els mitjans de comunicació comarcals i, amb els cartells de paper pel carrer, on ens vam trobar que la gent s’interessava en què estàvem fent. Aquest fet ens ha donat l’oportunitat d’explicar, argumentar i reflexionar sobre els temes treballats directament amb la gent del carrer.
En resum, ha estat una activitat molt satisfactòria per tots els implicats, ha portat molta feina però els resultats valen la pena.