Sóc Sergi Vallès professor líder de l’equip del meu centre l’INS Milà i Fontanals de Vilafranca del Penedès.
L’interès
per tirar endavant aquest projecte es basa en la possibilitat de
treballar diversos aspectes de la meva tasca docent d’una forma molt
diferent: el tema de la Unió Europea, del medi ambient, de les
migracions i del voluntariat.
L’interès del centre per
tirar endavant tots els temes relacionats amb Europa és clar vist el
suport que m’han donat en l’actual edició de l’EUROSCOLA, que donen en
el projecte Comenius i en els dos intercanvis que es porten a terme
aquest any en els nivells de 3r ESO i 1r Batxillerat a Alemanya; com per
l’impuls de l’alemany com a segona llengua estrangera tant a l’ESO com
al Batxillerat.
L’oportunitat que m’ha donat aquest
projecte ha estat treballar de forma diferent. Nosaltres hem intentat
treballar de forma cooperativa i això ho expliquem en els apartats de
metodologia de la primera i segona fase.
Aquest treball
ha estat tant ampli que ha permès trobar una feina diferent per cadascú
que s’adaptés a les seves característiques: des de fer el blog, redactar
resums, fer les fotos, posar-se en contacte amb les seves antigues
escoles de primària per anar a fer la xerrada, crear el power point, fer
les preguntes per les estadístiques, realitzar els gràfics i
comentar-los, pensar les idees per buscar la frase per penjar el cartell
i penjar-los per Vilafranca...
La primera repercussió
que ha tingut aquest projecte és en els mateixos alumnes, ens hem
acostat al tema de l’UE amb molta més profunditat i ganes que si
l’haguéssim desenvolupat de forma tradicional. El grau d’implicació dels
alumnes ha estat més elevat.
La segona ha estat en les
escoles de primària d’on provenen els alumnes on tant ells, com els
nens, com el professors dels centres han valorat molt positivament
l’experiència; els meus alumnes pel repte de saber-se explicar i ser
escoltats, els de primària, pel fet de fer una activitat diferent i els
mestres, per la il·lusió que exalumnes seus vulguin retornar i presentar
els seus treballs i per la qualitat de les explicacions.
La
tercera, a Vilafranca ja que hem informat a partir de les noves
tecnologies, els mitjans de comunicació comarcals i, amb els cartells
de paper pel carrer, on ens vam trobar que la gent s’interessava en què
estàvem fent. Aquest fet ens ha donat l’oportunitat d’explicar,
argumentar i reflexionar sobre els temes treballats directament amb la
gent del carrer.
En resum, ha estat una activitat molt
satisfactòria per tots els implicats, ha portat molta feina però els
resultats valen la pena.